Hvorfor et godt webdesign for små virksomheder er vigtig

Hvorfor et godt webdesign for små virksomheder er vigtig

For små virksomheder, især hvis du står over for omkostningsudfordringer eller begrænsede tekniske færdigheder, kan det virke skræmmende at investere i en veldesignet, professionel hjemmeside. Eller hvis du allerede har et fungerende (omend forældet) websted, kan du tvivle på værdien af et redesign.

 

HVORFOR HAR DU BRUG FOR GODT WEBDESIGN

Vi har allerede bevist, at dine kunder interesserer sig for godt design, men hvordan påvirker dit websitedesign egentlig deres oplevelse? Lad os se på nogle få specifikke måder, hvorpå godt design kan forbedre dit webstedsdesign.

 

Anvendelighed

Design har en enorm indflydelse på, hvor nemt det er for besøgende at finde det, de leder efter, fra dit webstedsdesign. Forskning viser, at 86 % af besøgende på dit websted ønsker at se produkt- eller serviceoplysninger, 65 % søger efter kontaktoplysninger, og 52 % søger en Om-side til din virksomhed.

 

Dit webdesign skal gøre disse ting så nemme at finde som muligt – ellers vil du frustrere dine brugere og potentielt drive dem væk. Overvej at bruge standardkonventioner, som at placere dine primære tjenester i din hovednavigation og at vise dit telefonnummer i øverste højre hjørne af dit websted.

 

Selvom dit websted fungerer perfekt, kan et dårligt webstedsdesign få brugerne til at føle, at det er sværere at bruge eller finde det, de har brug for. To japanske forskere gennemførte faktisk en undersøgelse om dette. De skabte to pengeautomater, der fungerede identisk, men den ene var smukt designet, og den anden var ikke. Brugere rapporterede, at den æstetisk tiltalende pengeautomat faktisk fungerede bedre. Så godt webdesign påvirker både brugervenlighed og vores opfattelse af brugervenlighed også.

 

Navigation

Din navigation er et af de vigtigste elementer i dit webstedsdesign, så det er afgørende, hvordan det er designet. Her overvejer mange designere faktisk psykologien bag designet ved at anvende Hicks lov.

 

Hicks lov siger i bund og grund, at jo flere valg du giver nogen, jo længere tid tager det for ham/hende at træffe en beslutning. Det opsummeres ofte som “Keep it Simple, Stupid.”

 

Så når vi anvender Hicks lov til hjemmesidenavigation, ønsker vi at holde valgene så enkle som muligt for at gøre det nemt for brugerne at bestemme, hvor de skal hen. Som en god tommelfingerregel kan du prøve at begrænse antallet af muligheder til syv eller færre.

 

Tag for eksempel et kig på en erhverv hjemmeside med webshop. Et produktmenu har forskellige muligheder – hvilket i nogle tilfælde er mange valgmuligheder. Hvis du ser nærmere efter, vil du se, at nogle ville have flere lignende kategorier som “konferencestole”, “arbejdsstole”, “gæstestole” og “andre siddepladser”. De kunne forenkle deres navigation ved at kombinere alle disse kategorier i en enkelt mulighed kaldet “Stole”.

 

Konvertering

Godt webdesign hjælper med at guide dine brugeres øjne og fortælle dem, hvor du vil have dem til at se. På dit websted kan dit design henlede opmærksomheden på særlige tilbud, fremhæve opfordringer til handling og hjælpe brugerne med at identificere knapper og klikbare elementer. Alle disse ting kan hjælpe med at få brugerne til at foretage de handlinger, du ønsker.

 

Der er mange forskellige måder at optimere dit visuelle design til konvertering, men lad os tage et kig på et par almindelige eksempler.

 

En af de mest effektive måder at henlede brugernes opmærksomhed mod en ønsket handling er at bruge hvidt rum – eller åbent rum – omkring din opfordring til handling.

 

Det er svært at tale om hvidt rum uden at nævne Apple. De er kendt for rent design og enkle, dristige billeder (som denne iPhone) omgivet af et væld af hvidt rum. Budskabet her er meget klart: de vil have dig til at klikke på denne telefon – og med næsten intet andet på siden til at distrahere dig, er det næsten svært ikke at gøre.

 

Tag et websted som Amazon i den modsatte ende af spektret. Denne side er fyldt med information og produktmuligheder, men én ting springer altid ud: den gule Tilføj i kurv-knap. Selv på en travl side skaber kontrasterende farver og stilarter et visuelt hierarki, der trækker dine øjne mod den altafgørende konverteringsknap.